Než si ale vysvětlíme, kdo a jak co má zpracovat, řekneme si základní pojmy.
Korektura je činnost, která má odhalit stylistické, pravopisné i typografické chyby. A věřte, že bez ní to opravdu nejde a nikdy to nezvládne jeden jediný člověk a už vůbec ne autor textu. Přeci jen nikdo nechce, aby jeho text byl zmatený, nepřehledný a nezajímavý. Protože tak snadno může ztratit své potenciální zákazníky a nabízený produkt či služba pak mohou být neprodejné.
Každý text by měl projít několika korekturami, než jde do rukou grafika, který text začne sázet do požadovaného formátu. Korektury dělíme je na tyto základní druhy:
Jazyková korektura
Je tou základní kontrolou, kdy se v textu opraví kompletní gramatika, překlepy, interpunkce apod. Nevěřili byste, kolik chyb se vždy najde. Tato korektura je tou základní a projít by jí měly všechny texty, než se pustí do světa. Budete tak mít jistotu, že si neutrhnete u nikoho ostudu. Doporučuje se, aby kontrolu vždy prováděl někdo jiný než autor textu.
Stylistická korektura
Je vyšší forma jazykové korektury, která zahrnuje i stylistickou kontrolu a úpravu textu. Upraví se stylisticky ty pasáže, které jsou nesrozumitelné nebo těžko pochopitelné.
Typografická korektura
I tato část kontroly je velmi důležitá. Nikdo nechceme mít tiskařské šotky v podobě chybně rozdělených slov na řádku, řazení stránek nebo chybně napsaných uvozovek či jiných speciálních znaků. A i tato korektura se provádí v tištěných materiálech i v online textech. Chceme přece, aby text vždy „dobře vypadal a dobře se četl“.
Až i vy jednoho dne budete psát text do letáku či jiné reklamní publikace, vzpomeňte si na tato slova. I když textu rozumíte vy, stále mu nemusí rozumět laik, tedy váš potenciální zákazník. Připravte tedy základní kostru. Tu pak na krátko odložte a opět se k ní vraťte. Pokud vám to situace dovoluje, konzultujte obsah s týmem, nejlépe se zástupci cílové skupiny, pro kterou ho píšete. A až si budete jistí, že máte srozumitelnou a čtivou formu, předejte texty k finální korektuře. Tedy klidně právě nám! Šetříte si tím drahocenný čas i finanční prostředky. A finální "ano" k textu, který se má pustit do světa, je i tak samozřejmě na vás!
Sdílejte Vaším přátelům:
OFSET VALEŠ, s.r.o.
Ruprechtická 138, CZ - 460 14 Liberec 14
Tel.: 482 726 800
CZECH REPUBLIC
info@ofsetvales.cz
Tel. kancelář: +420 482 726 800
Tel. DTP studio: +420 482 726 802
Mobil: +420 602 419 792
+420 602 250 734
Otevírací doba: Pondělí až pátek 9 - 16 hodin